Wijkplatform Utrecht Noordwest

Berichten

  • Op 10 juli vindt in de avond de vergadering plaats van het wijkplatform NW in buurtcentrum Geuzenkwartier. Aanmelden is niet nodig maar wordt op prijs gesteld in verband met de catering en de kopij van de vorige agenda alsook de overige documentatie benodigd voor het bijwonen van de vergadering. Indien u onderwerpen wenst te agenderen…

  • Question & Answer

    Het 100-jarig jubileum op 30 juni verwijst waarschijnlijk naar een bijzondere viering of herdenking die op die datum plaatsvindt. Het zou kunnen gaan om een organisatie, vereniging, of evenement dat 100 jaar bestaat. Voor gedetailleerdere informatie zou ik de specifieke organisatie of context nodig hebben.

  • Verkiezingen Tweede Kamer op 29 oktober (TK25)

    Minister-president Schoof heeft op 3 juni het ontslag van het kabinet aangeboden aan Zijne Majesteit de Koning. Er volgt een vervroegde Tweede Kamerverkiezing. De Kiesraad adviseert het kabinet over een verkiezingsdatum. Die datum moet passen binnen de termijnen zoals die zijn vastgelegd in de Grondwet en de Kieswet, en uitvoerbaar zijn. De Kiesraad ziet woensdag…

  • Raad van State

    , relevante gegevens hieronder in te voeren:

  • Dag van de stemming art. J 1, eerste lid, van de Kieswet

    uiterlijk dinsdag 17 maart 2026, 12:00 uur Mogelijkheid voor mondelinge aanvraag vervangende stempas art. J 8, derde lid, van de Kieswet woensdag 18 maart 2026 Dag van de stemming art. J 1, eerste lid, van de Kieswet onmiddellijk na stemmen (niet eerder dan 21 uur) Stembureau verricht stemopneming (bij centrale stemopneming enkel op lijstniveau), stelt…

  • Wanneer zijn de verkiezingen van de tweede kamer?

    De termijnen in de Kieswet tellen op tot een benodigde voorbereidingstijd van ongeveer 3,5 maand. Bij een regulier geplande verkiezing is de voorbereidingstijd voor gemeenten ongeveer 6 tot 9 maanden. Bij een vervroegde verkiezing moeten gemeenten hun voorbereidingen flink versnellen. De Kiesraad heeft data in de eerste helft van oktober overwogen als mogelijke verkiezingsdatum, in…

  • Webserver crash 28 mei j.l. en terugplaatsen backup

    Als gevolg van een updateconfiguratiefout in de software en inconsistente database backup is de inhoud van de website en de plugins teruggeplaatst naar de toestand van 26 mei. Wijzigingen doorgevoerd tussen 26 mei en 2 juni dienen opnieuw te worden ingevoerd in de beheeromgeving. Indien als gevolg van desynchronisatie van authenticatiecookies op de beheeromgeving u…

  • Aanpassingen in verband met authenticatie

    Microsoft regularly reviews our offerings to ensure we’re delivering the highest value experiences for our users. As part of this review process, we are retiring the Wallet feature name starting May 29, 2025, to better simplify our offerings. Users can still access and manage their stored data for passwords, payments, and personal information as outlined…

Press Confusion Session #1

Logo Joop

De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Klaas Dijkhoff: VVD moet met GL-PvdA samenwerken tegen antidemocraten

11-03-2025

leestijd 1 minuten
  •

6494 keer bekeken

bewaren
klaasdijkhoff

Als het aan voormalig VVD-fractieleider Klaas Dijkhoff ligt, moet zijn partij gaan samenwerken met GroenLinks-PvdA. In een interview met Maarten zegt hij dat de twee partijen een alliantie moeten vormen tegen antidemocratisch populisme.

Er is een belangrijkere strijd nu dan die tussen links en rechts, meent Dijkhoff, die jarenlang gold als de gedoodverfde opvolger van Mark Rutte. “Nu is er een beweging die het politieke landschap herschikt langs een nieuwe, dominantere tweedeling. Het gaat niet meer om socialisme versus liberalisme of markt versus overheid, maar om democratie versus niet-democratie. De antidemocraten zijn verenigd en hebben een voorwaartse energie.”

Dijkhoff erkent dat zijn partij wat moet overwinnen om de hand uit te steken naar links. “Ik vind dat gevoelsmatig ook lastig, want ik ben gewend dat je alleen met de PvdA samenwerkt als het moet. Maar dat is niet meer zo relevant als je ziet wat er op het spel staat.”

De normale vleugel van de VVD heeft al langer moeite met de samenwerking met de antidemocratische PVV. Een petitie waarin werd opgeroepen om afstand te nemen van de vreemdelingenhaters werd door meer dan 1.500 liberalen ondertekend.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie…

 

94/1500 Tekens

Reacties (24)

Sorteren op:

Joris van Nimwegen

Joris van Nimwegen

13 mrt. 2025 – 13:10

Beste Klaas,

Al sinds de ’80er jaren heeft jouw VVD het in toenemende mate voor elkaar gekregen om de toename in productiviteit, omgezet in vermogen, niet ten bate te laten komen van de toegenomen arbeiders (vooral vrouwen), maar ten bate van de 10% rijkste mensen. Het besteedbaar inkomen, de koopkracht van de Nederlanders, is sindsdien vrijwel gestagneerd, terwijl de inzet dmv arbeid in verhoogd. Dit heeft tegelijkertijd geleid tot een versmalling van de middenklasse en een verbreding van de onderklasse.

Bijvoorbeeld waar in de ’80er jaren één hoofdverdiener met een modaal salaris nog een huis, een partner en meerdere kinderen kon onderhouden, kan nu één hoofdverdiener niet eens meer een gezinswoning kopen. Ondertussen lachen de grootgrondbezitters de ballen uit de broek met de stijgende onroerendgoed prijzen.

Hiermee heb jij, met jouw partij, hard gewerkt aan het creëren van de voedingbodem voor extreem rechts.

We hebbeg genoeg geld, voedsel, en mankracht voor een florerende maatschappij. In plaats daarvan hebben we woningnood, rechtsongelijkheid en armoede, ten bate van jouw rijke vriendjes.

Samenwerken zeg je? Op basis van wat dan? Dat je last hebt van de consequenties van je eigen keuzes? VVD predikt toch eigen verantwoordelijkheid eerst? Neem die dan eens een keer, weekdier. Jullie zitten in het kabinet, wij niet.

De groeten van Joris

Wilma3

Wilma3

12 mrt. 2025 – 16:09

Nou Dijkhoff zolang je niet over politiek praat vind ik je wel leuk maar ik kan je zeggen dat ik als PvdA’er ook grote grote moeite heb met de VVD. De VVD is ikke ikke en de rest kan stikken en het gelijkstellen van veel geld verdienen aan hard werken.

.

Maar idd we moeten nu de democraten verenigen en strijden tegen de anti democraten. Ik denk dat mensen nu langzamerhand wel spijt hebben van hun stem op NSC en de BBB met haar niet competente ministers.

agnar123

agnar123

12 mrt. 2025 – 14:42

Klaas, heel hartelijk dank voor je bijdrage. Uit de grond van mijn hart.

.

Iedereen die samenwerkt met pro-Russische partijen of met partijen die de rechtsstaat niet respecteren dient te worden beschouwd als een landverrader en als besmet. We zijn in oorlog.

.

Kanttekening.

“antidemocratisch populisme” is misschien niet het juiste woord.

De kwaadaardige partijen worden democratisch gekozen. Of ze de democratie gaan afschaffen zodra ze kunnen is een vermoeden, dat vermoedelijk terecht is.

Maar we kunnen misschien beter spreken van ‘staatsondermijnend populisme’.

.

ZOLANG de meerderheid kiest voor de rechtsstaat, de persvrijheid en de mensenrechten

.

EN deze mensen weigeren in zee te gaan met de staatsondermijnende partijen

.

blijft onze vrijheid bestaan.

.

Iedere vorm van samenwerking met de staatsondermijnende partijen ondermijnd onze vrijheid.

.

Vraag:

Wie klaagt de PVV aan voor misleidende reclame? De PVV is geen partij voor de vrijheid, maar Partij Voor Verraad.

PauI_Spijkers

PauI_Spijkers

12 mrt. 2025 – 9:51

Overigens. Het ligt voor de hand dat een VVDer dit nu zegt want de PvdA/GL gaan de volgende verkiezingen winnen en de VVD wil een alibi om met de wegliberalisering en zetelplakkerij door te gaan.

2 Reacties
Minstens5

Minstens512 mrt. 2025 – 11:12

En wat jou betreft hebben ze een alibi nodig om niet nogmaals met de PVV in zee te gaan.

.

Duidelijk.

PauI_Spijkers

PauI_Spijkers12 mrt. 2025 – 12:38

Je slaat nergens op. Tomaten paars!

.

PvdA/GL gaan winnen. Of tenminste PVV komt volgende keer niet in een regering. De VVD sorteert voor.

MaartenvdP123

MaartenvdP123

12 mrt. 2025 – 9:21

Waar Nederland nu behoefte aan heeft is: rust. En dat kan komen door een kabinet van VVD – PvdA – CDA. Een sociaal en liberaal kabinet dat vooruit denkt en wil. GL is veel te extreem in haar opvattingen wat betreft milieu en migratie en kan daardoor nooit in een coalitie waar vaak water bij de wijn moet worden gedaan om beslissingen te nemen en door te gaan. Samenwerken met GL is voor veel PvdA’ers een brug te ver net als samenwerken met de PVV veel VVD’ers te ver gaat. We moeten weer normaal gaan doen en niet meer polariseren maar juist samenwerken en niet elkaars zwaktes benoemen maar elkaars sterktes. CDA heeft zich de afgelopen tijd prima geprofileerd en ook die Bontenbal kun je er prima bij hebben.

16 Reacties
stokkickhuysen

stokkickhuysen12 mrt. 2025 – 10:28

‘GL is veel te extreem in haar opvattingen wat betreft milieu en migratie’

Hier is het griezeldocument voor rechts: het diversiteitsbeleid volgens GLPvdA. Dit lijkt mij van de meest polariserende onderwerpen. Wijs mij nou eens die extreme opvattingen aan.

https://groenlinks.nl/sites/groenlinks/files/2022-01/Beleid%20Diversiteit%20Inclusie%20Gelijkwaardigheid.pdf

SpijkerMaarten

SpijkerMaarten12 mrt. 2025 – 11:01

“GL is veel te extreem in haar opvattingen wat betreft milieu en migratie.”

GL wil een beetje netjes omgaan met onze leefomgeving en gunt vluchtelingen een behoorlijke asielprocedure.

En dat noem jij extreem.

Heb je zelf niet door hoe ver je afgedreven bent?

Minstens5

Minstens512 mrt. 2025 – 11:15

@Maarten

.

“Samenwerken met GL is voor veel PvdA’ers een brug te ver”

Dan stemmen ze toch wat anders. Overigens lijk je te zijn vergeten dat voor vorige verkiezingen al aangegeven was dat er als een gezamenlijke fractie opgetreden ging worden.

MaartenvdP123

MaartenvdP12312 mrt. 2025 – 13:32

Mooi dat jullie in een soort van droomwereld leven waar een klein land als Nederland op alle fronten mee kan doen: zowel economisch als op milieugebied voorop lopen. Een grote luchthaven waar veel mensen hun brood verdienen, één van de grootste havens van de wereld met bijkomende logistiek, een hoge levensstandaard waar we allemaal een huisje, tuintje en oprit willen hebben. En dan onder andere ook nog eens de deur open zetten voor de hele wereld, en voorop lopen op duurzaamheid met strenge eisen voor iedereen. Dat gaat botsen, dat snapt een kind. Je kunt niet al die mensen huisvesten op een voor Nederland gewenste manier en ook streng zijn op je bouweisen ivm stikstof. Met veel mensen heb je veel wegen nodig: gaat vaak ten koste van groen. Dan moet je kiezen; je kunt niet én én.

.

En aan GroenLinks kleeft een organisatie als XR waar lang niet alle burgers in NL (nog steeds) achterstaan. De manier waarop zij zich profileren is veel te extreem. En ja: ik ben ook voor een beter milieu maar de manier waarop XR zich presenteert riekt naar extremisme. Schrikt af. En misschien niet in jullie bubbeltje maar wel in de echte wereld.

vdbemt

vdbemt12 mrt. 2025 – 14:41

@MaartenvdP. “En ja: ik ben ook voor een beter milieu” vind ik moeilijk te rijmen met je eerdere opmerking: “GL is veel te extreem in haar opvattingen wat betreft milieu”. Wat is er extreem aan de regering te willen houden aan de gestelde doelstellingen??? Niet alleen worden die niet gehaald. Ze raken onder dit kabinet steeds verder buiten bereik. Het blijven ontkennen van de klimaatproblematiek (en alles wat er aan vastzit: stikstof, biodiversiteit, vervuilde water,……) DAT is extreem.

MaartenvdP123

MaartenvdP12312 mrt. 2025 – 15:45

Vdbemt, als doelstellingen niet haalbaar zijn omdat de omstandigheden zijn veranderd, moet je ze bijstellen. Simpel toch? Kom eens uit je bubbeltje en verdiep je eens in de echte wereld. Een wereld waarin mensen ‘s morgens naar hun werk moeten, die hard moeten werken, die niks voor niks krijgen en blij zijn als ze 1x per jaar naar Spanje kunnen. En deze mensen scheiden ook netjes hun afval, gooien batterijen niet in de kliko, doen ook hun lamp uit als ze weg gaan en douchen niet langer dan nodig. Weinigen ontkennen de klimaatproblemen maar genoeg is genoeg. Ga bij de ambassade van China protesteren als je de vervuiling aan wil pakken.

vdbemt

vdbemt12 mrt. 2025 – 16:25

@MaartenvdP. “als doelstellingen niet haalbaar zijn omdat de omstandigheden zijn veranderd, moet je ze bijstellen. ”

Is dat zo? Allereerst: wie bepaalt of ze niet haalbaar zijn? Jij? BBB? Wilders?

Als de omstandigheden zijn veranderd, verander je de aanpak, niet de doelstellingen. Die heb je niet voor de lol bepaald. Die gaan ergens om.

DaanOuwens

DaanOuwens12 mrt. 2025 – 20:53

@ MaartenvdP123

Jij schrijft: GL is veel te extreem in haar opvattingen wat betreft milieu en migratie

En: We moeten weer normaal gaan doen en niet meer polariseren

Dus eerst polariseer jij en vervolgens sluit je uit en dan beweer je dat we moeten samenwerken. Duidelijk dat jij jezelf tegen spreekt.

Pater

Pater13 mrt. 2025 – 2:08

Liever een regering met een rechtse meerderheid dus.

MaartenvdP123

MaartenvdP12313 mrt. 2025 – 8:11

Daantje, ik benoem dingen, dat iets anders dan polariseren. Stap eens uit het bubbeltje van je en neem een kijkje in de grote mensen wereld. Probeer t eens. En kom dan eens terug met een breder beeld op de wereld zodat je blijk geeft dat je verbanden snapt en zo. Succes en tot dan!

DaanOuwens

DaanOuwens13 mrt. 2025 – 9:10

@ MaartenvdP123

Jij schrijft: Daantje, ik benoem dingen, dat iets anders dan polariseren.

Polariseren is het standpunt innemen zoals: GL is veel te extreem in haar opvattingen wat betreft milieu en migratie …

Dat is dus niet benoemen.

stokkickhuysen

stokkickhuysen13 mrt. 2025 – 11:16

‘ GL is veel te extreem in haar opvattingen wat betreft milieu en migratie’

.

en dan

.

‘Daantje, ik benoem dingen, dat iets anders dan polariseren. ‘

.

Maartentje, dat is alleen zo als je onderbouwt wat je zegt, omdat je dan aan het discussieren bent in plaats van aan het schreeuwen.

.

Ga dat begrijpen en kom dan terug,

Heus, je kan het, je moet alleen wat harder proberen.

Minstens5

Minstens513 mrt. 2025 – 11:20

@Maarten

.

“Stap eens uit het bubbeltje van je en neem een kijkje in de grote mensen wereld. ”

.

Je reageert als een kleuter. Dus niet alleen (Daan vermelde het al) ben je wat betreft je inhoud intern inconsistent maar laat je ook steken vallen wat betreft de overeenstemming tussen vorm en inhoud.

.

Ik stel me ze voor dat je je reactie van 13 mrt. 2025 – 8:11 schreef met zo’n grote lolly in je rechterhand en zo’n roze stirik in je haar. En maar dreinen dat je niet serieus genomen wordt.

.

Nogmaals:

Als jij je bij links niet thuis voelt dan stem je toch wat anders.

Niemand houd je tegen hoor.

stokkickhuysen

stokkickhuysen13 mrt. 2025 – 14:04

Ik denk dat Maarten eens een bubbel in moet, te beginnen met de wetenschappelijke bubbel. Die probeert namelijk de echte wereld te beschrijven, niet de door Maarten’s emoties en portemonnee gevormde versie.

MaartenvdP123

MaartenvdP12313 mrt. 2025 – 14:16

Jongens, jongens, jongens, wat een kinderachtige reacties met jullie ‘polariseren’…. Ik zou zo graag eens met jullie een kop koffie of liever nog een glas bier aan een bar drinken en dan eens gewoon discussiëren in plaats van achter een toetsenbord. Kom op zeg: ik zeg toch niks geks als ik opper dat GroenLinks voor veel mensen te stellig is in haar opvattingen omdat deze in de praktijk niet uitvoerbaar zijn. We zijn een land van polderen, water bij de wijn. Dat is lastig met GL want velen van haar achterban zijn extreem in hun opvattingen; kijk naar de acties van XR dat nauwe banden onderhoud met GL (o.a. https://breda.groenlinks.nl/nieuws/bescherm-de-activiteiten-van-extinction-rebellion). Dat, vernielen, lastig vallen van burgers, ongehoorzaam zijn, gaat veel burgers die het milieu een warm hart toedragen veel te ver. Jullie zien die beelden toch ook? Jullie horen Jetten toch ook doodleuk verkondigen dat in zijn ogen 28 mld (!) van het gemeenschapsgeld moet worden gebruikt om de temperatuur 0,000036 graden naar beneden te brengen! Maar als je in je bubbel zit en dat allemaal maar normaal vindt, zie je niet meer wat 99% van de mensen beweegt. Mensen die moeten werken voor hun geld. Mensen die het liefst biologisch eten kopen maar als dat onbetaalbaar wordt, ook bij wijze van spreken een keer een kiloknaller op tafel zetten. Ook daar moet je begrip voor hebben, en dat mis ik aan de groene zijde van links. En dat is niet alleen met het milieu maar ook met andere zaken.

stokkickhuysen

stokkickhuysen13 mrt. 2025 – 18:32

‘Stap eens uit het bubbeltje van je en neem een kijkje in de grote mensen wereld.’

.

In die grotemensenwereld, wordt daar aan de lopende band nepwetgeving gemaakt ? Wetgeving die rammelt aan de juridische en operationele kant indien aangenomen?

.

Snap out of it.

Contra-mine

Contra-mine

12 mrt. 2025 – 8:57

Nu de zogenaamde antidemocraten vooruitgang boeken, is het maar wat makkelijk om te vergeten dat vele jaren neoliberalisme onze verzorgingsstaat heeft uitgekleed met de toverwoorden privatisering en winstmotief.

5 Reacties
Backtobasics

Backtobasics12 mrt. 2025 – 9:41

Vooruitgang?…………………dat meent u niet?

vdbemt

vdbemt12 mrt. 2025 – 10:17

Net als Backtobasics dacht ik: vooruitgang boeken ??????? Maar misschien bedoel je dat ze in aantal toenemen. Want maatschappelijk vooruitgang boeken daar kun je natuurlijk niet van spreken. Ja: we zitten in deze situatie na en door 25 jaar Rutte/VVD. Maar de extreemrechtse antidemocratische oplossing gaat stappen verder. In de achteruitgang. Zowel menselijk als economisch.

vdbemt

vdbemt12 mrt. 2025 – 10:18

correctie: 15 jaar Rutte/VVD

Contra-mine

Contra-mine12 mrt. 2025 – 10:29

MaartenvdP123 en Backtobasics – Uiteraard, electorale vooruitgang. Bijzonder dat dit nog uitleg behoeft.

PVDB2

PVDB212 mrt. 2025 – 13:18

Electorale vooruitgang? Het kabinet verliest terrein met elke nieuwe peiling. 64 zetels.

Volgens deze peilingen zou een kabinet VVD-GL/PVDA-CDA-D66 een meerderheid krijgen (77). Playtime is over. Ook voor de PVV. Of moet ik zeggen: SDS (Storona dlya tot svoboda).

Terug naar het serieuze werk dat hoognodig gedaan moet worden.

Frits Jansen

Frits Jansen

12 mrt. 2025 – 8:08

Veeleer is een echte linkse partij nodig waar gefrustreerde minima hun toevlucht kunnen zoeken in plaats van bij de PVV die ze van de regen in de drup helpt. De PvdA wordt door deze mensen niet vertrouwd sinds die met het elitaire Groen Links samenhang en geleid wordt door de elitaireklimaatpaus annex talenwonder Frans Timmermans.

7 Reacties
leo1949

leo194912 mrt. 2025 – 8:32

Zo denk ik er ook over sinds de A van PvdA ondergeschikt is geworden in hun partijprogramma.

De PvdA van TOEN heet nu SP.

Backtobasics

Backtobasics12 mrt. 2025 – 9:43

Veel PVV zijn helemaal geen minima ,……………… maar vooral gefrustreerde kleinburgermannetjes.

H.Witte

H.Witte12 mrt. 2025 – 9:56

Leo1949

U vergelijkt de sociaal democratie, ook die uit vergeten decennia, met het socialisme en dat zijn echt twee verschillende grootheden. U vergeet vooral dat de sociaal democratie mede aanjager is geweest van wat uiteindelijk de – vrede bestendigende – EU is geworden en via dat pad naar veilige eenheid streeft daar waar de SP op de rem trapt. De SP is ooit begonnen als een actiebeweging, destijds met name gericht op de gezondheidszorg en huisvesting en het had die links ondersteunende actiebeweging moeten blijven. Binnen het politieke speelveld heeft de partij in al die jaren per saldo maar weinig toegevoegd.

vdbemt

vdbemt12 mrt. 2025 – 10:24

Ik vind dat toch maar merkwaardig. Dat verwijt van elitair naar GRL. Het gaat toch om het gedachtengoed van een sociale samenleving waarin de kwetsbaren beschermd en/of opgevangen worden. Is het niet juist dat je wilt dat ‘elite’ ook dat gedachtengoed heeft en daaraan meedoet? Maar dat schijnt niet te mogen. Daarmee maak je, als je dat gedachtengoed ook nastreeft, het jezelf alleen maar moeilijker door medestanders uit te sluiten.

Gerygrr

Gerygrr12 mrt. 2025 – 12:10

H Witte.

De SP is niet tot compromissen bereid, maar blijft alert op misstanden.

De onvolprezen Renske Leijten en haar inzet voor de toeslagenouders.

Een partij in het parlement, die blijft actievoeren.

Dat is een belangrijke partij, de waakhond voor misstanden.

H.Witte

H.Witte12 mrt. 2025 – 13:21

Gerygrr

Uitzonderingen bevestigen. Umag daar van mij nog de zorgbuurthuizen aan toe voegen. Niet tot compromis bereid, zegt u. Ik zou zeggen: “niet tot andere inzichten bereid.” Ik vergelijk de SP een beetje met de Jehova’s onder de politieke partijen en dan ten aanzien van gedrag aan de deur. Rechtlijnig, niet ontvankelijk voor tegenargumenten.

stokkickhuysen

stokkickhuysen13 mrt. 2025 – 14:10

Eigenlijk behoorlijk off toic. Dit gaat over een principielere keuze die Dijkhoff ziet, namelijk democratisch / niet democratisch en spreekt zich over samenwerking met andere democratische partijen..

.

Jij begint over de inhoud van beleid, elite, klimaatpaus, talenwonder.

.

Waarom?

r d h

r d h

12 mrt. 2025 – 7:56

aLs het nu gaat om democratic vs antidemocratie, da heeft de vvd nog niets.te zoeken bij pvda/gl.. kijk eens naar de elle lange lijst met corrupte vvd ers .

Hoi halbe. Kijk eens naar het leiderschap, hoi hoi ik heb geen active herinnering. Of naar de volgende opportunist die graag met de antidemocraten werkt , of niet dilan.

pahan

pahan

12 mrt. 2025 – 6:38
Deze reactie is verwijderd
PauI_Spijkers

PauI_Spijkers

12 mrt. 2025 – 4:42

Niet-democratie komt inderdaad voort uit liberalisme zonder socialisme. Want je laat de vrije markt beslissen en het volk tegen elkaar verdelen en je laat democratische regering klein houden zodat corporaties winst en macht vergaren. Maar als de PvdA/GL ook al liberaal is gaat dat op de lange termijn niet helpen. Evenmin als het helpt om GL en PvdA samen te laten gaan. Want, niet-democratie komt voort uit liberalisme zonder socialisme. Wat betreft dat liberalisme werken ze al lang samen. Dus het gaat dan over partij politiek detail. Niet echt verzet tegen de neoliberale basis van de ongelijkhed en de afbraak die ons hier heeft gebracht.

Huub53

Huub53

12 mrt. 2025 – 3:21

Klaas Dijkhoff is een slimme marketeer en strateeg maar beslist geen democraat.

Is er van overtuigd dat je mensen alles wijs kunt (en moet) maken.

Overschat zijn eigen slimheid.

Is een domheid waar veel slimme mensen last van hebben.

Ik verkies de “amateurs?” van kabinet Schoof boven de “professionals?” van de Rutte kabinetten.

Die waren volkomen losgezongen geraakt van de werkvloer van de samenleving!

En daar zit, in tegenstelling wat de kletsende klasse denkt, de kennis die de samenleving draaiende houd.

2 Reacties
vdbemt

vdbemt12 mrt. 2025 – 10:30

“Is een domheid waar veel slimme mensen last van hebben.”

Dat kan bij jou de oorzaak dus niet zijn. Over ‘kletsende klasse’ gesproken.

Gerygrr

Gerygrr12 mrt. 2025 – 12:12

De VVD kan alleen machtig blijven als ze de juiste lakei uitkiezen.

Die zich gemakkelijk laat inpakken en gaat geloven wat de VVD beweert.

Zo gingen Blok en Zalm hun gang, terwijl de PvdA de sociale welvaartsstaat hielpontmantelen.

EwT

EwT

11 mrt. 2025 – 22:56

Zolang de VVD zelf niet in de gaten heeft dat Liberaal en extreem rechts niets met elkaar te maken hebben moet links helemaal met die club willen samenwerken. Laat die Dijkhof en al die andere VVDers die eventueel een hart voor de zaak hebben eerst maar eens onderling uitvechten waar ze precies voor staan eer ze met anderen willen samenwerken. Misschien moeten ze Wiegel nog maar eens uit/opgraven. Eersteklas lullo ,wel Liberaal.

Kees Flipsen

Kees Flipsen

11 mrt. 2025 – 22:17

Zet die hoop maar uit je hooft. Ik geloof er steeds minder in dat ze het niet lang vol gaan houden die bende van Wilders.

P. Toet

P. Toet

11 mrt. 2025 – 21:37

”Als het aan voormalig VVD-fractieleider Klaas Dijkhoff ligt, moet zijn partij gaan samenwerken met GroenLinks-PvdA.”

Vooral doen, waarom niet gelijk fuseren?

+

Wie herinnert zich niet de regering Rutte2 van PvdA en VVD elite?

Het meest a-sociale bezuinigingskabinet na WO2.

https://www.parlement.com/id/vj47glycfix9/kabinet_rutte_ii_2012_2017

+

Sociale huurders betalen nog steeds elk jaar weer 2 miljard PvdA verhuurdersheffing en huurverhoging boven inflatie.

Tot voor kort om de gaten te dichten in rijks schatkist die waren ontstaan door de villa hypotheekcrisis.

En die nu gebruikt mogen worden door commerciële miljarden winstmakende woningcorporaties om het tekort aan sociale huurwoningen te minderen die met voorrang worden toegewezen aan asielzoekers.

4 Reacties
DaanOuwens

DaanOuwens11 mrt. 2025 – 22:03

@ Kees

Jij schrijft: Vooral doen, waarom niet gelijk fuseren?

Omdat de partijen een fundamenteel verschil van mening hebben over een aantal belangrijke zaken. Dat staat ook in het artikel.

En: Het meest a-sociale bezuinigingskabinet na WO2.

Wel nee, een bezuinigingskabinet dat de zwakste groepen ontzag.

En: Sociale huurders En: commerciële miljarden winstmakende woningcorporaties. Dat zijn dezelfde instituties/organisaties. Je slaat weer hysterisch door. Het ontgaat je dat sociale verhuurders en woningbouw corporaties dezelfde clubs zijn. Wellicht is het wat laat, maar geen excuus voor dit soort missers.

En uiteraard is duidelijk dat jij asielzoekers direct gedeporteerd wil zien. Rusland voor de Russen, Oekraïne ook, de VS voor witte mensen en Nederland voor extreem rechts. Maar een belangrijk internationaal idee is dat je mensen die in levensgevaar zijn onderdak moet bieden. Niet jouw idee, dat is duidelijk, maar velen vinden van wel. Dus zullen deze mensen ook een huis moeten hebben.

Kortom je hebt weer een tekstje geschreven waar Poetin blij van zal worden. Maar veel stelt het niet voor.

Thuru

Thuru11 mrt. 2025 – 23:38

Liever niet. De starters zitten nu al meer dan 10 jaar te wachten op hun sociale woning.

Gewoon iedereen achter elkaar aansluiten. Dat is het meest eerlijk.

Astuiver

Astuiver12 mrt. 2025 – 1:15

voor de PVV stemmer was het inderdaad een kabinet waar deze kiezers nog steeds nachtmerries van hebben, nadat de PVV midden in een economische crisis een verkiezingscampagne ontketende. De hervormingen in de zorg, de introductie van de participatiewet (wet werken naar vermogen met wat aanpassingen waar de PVV in Rutte 1 mee akkoord was) en de niet nagekomen beloftes van de PVV in de periode 2012 tm heden zitten blijkbaar nog steeds erg hoog en men geeft daarvan gemakshalve de PvdA de schuld. Wanneer komt de permanente bewoning van vakantieparken van de grond die de PVV heeft belooft? De VVD wil dit namelijk op de Hilversumse manier als bij Keerpunt Zuid gaan uitvoeren, en de PVV heeft inhoudelijk nog steeds niet gereageerd of men dat project keerpunt zuid voor haar eigen kiezers ook een goed idee vind om meer van dat soort projecten mogelijk te maken..

Pater

Pater12 mrt. 2025 – 2:40

Een reactie die totaal voorbij gaat aan de essentie. Oortjes en oogjes potdicht.

Olav Meijer

Olav Meijer

11 mrt. 2025 – 21:05

[“…..ik ben gewend dat je alleen met de PvdA samenwerkt als het moet.”]

Nu moet het dus!

1 Reactie
vdbemt

vdbemt12 mrt. 2025 – 10:33

Bye bye Yesilgöz.

Bert3

Bert3

11 mrt. 2025 – 20:42

Klinkt redelijk wat Dijkhoff zegt. Echter heb ik wel grote moeite met een VVD samenwerking. De meeste partijen die met VVD samenwerkten waren flink de sjaak en de VVD zelf leek van teflon. Er is meer werk te doen dan staan voor de democratie en daar liggen de partijen flink uit elkaar. Maar laten we de ondemocratische partijen nu maar gewoon fascisme in opkomst noemen dan denk ik wel dat er meer eenheid gevraagd wordt. Links is al een flinke tijd gedemoniseerd door de rechtse partijen en zullen ook niet staan te springen. De liberale VVD heeft immers een flinke stap verder naar rechts gemaakt door samen te werken met de PVV. Nee ik zie dit niet zitten eigenlijk, de PvdA is gedecimeerd door zo’n samenwerking. Maar ja er blijft ook niet veel over als je naar ons politieke landschap kijkt. Lastig!

9 Reacties
Jozias2

Jozias211 mrt. 2025 – 21:18

@Bert

Het is heel simpel. Wil je dat de vvd samenwerkt met pvv en bbb of met d66 en PvdA/gl?

DaanOuwens

DaanOuwens11 mrt. 2025 – 22:05

@ Jozias2

Jij schrijft: Het is heel simpel.

Voor jou wel. Voor mensen die liever een meer sociaal links beleid willen betekent dat het inleveren van de doelen van je partij. Maar dat soort doelen heb jij niet. Dus snap je ook die aarzeling niet.

Pater

Pater12 mrt. 2025 – 2:51

Rechts heeft links grondig gedemoniseerd. Daarom is het een stoere stap van Dijkhof, compliment. Wat mij betreft: het moet geen gewoonte worden maar omwille van de bedreigde democratie: JA. Maar de VVD is nog niet zo ver ben ik bang. Samen met Yeşilgöz in de regering is niet geloofwaardig, zij is de personificatie van de samenwerking met Wilders en van de populistische VVD-koers. Timmermans of Dijkhof premier. Die VdBurg is ook een aanvaardbare VVD-er, idem VdWal die net is opgestapt.

vdbemt

vdbemt12 mrt. 2025 – 10:37

Mee eens. Ik zie het positief dat dit geluid uit de VVD komt. Eindelijk. Ik mag echter hopen dat in het volgende kabinet een winnend (???) PvdA/GRL NIET opnieuw voor samenwerking met de VVD kiest. De eerdere samenwerking in Rutte2 heeft hun en de samenleving geen goed gedaan.

vdbemt

vdbemt12 mrt. 2025 – 10:38

@Jozias. Met beide dus niet.

Jozias2

Jozias212 mrt. 2025 – 15:58

@van de bemt

En hoe ze je getalsmatig een kamermeerderheid voor zonder de partijen die nu in de coalitie zitten? U denkt echt dat er zonder de partijen rechts van d66 een kamermeerderheid is te behalen?

vdbemt

vdbemt12 mrt. 2025 – 20:40

@Jozias. Dat is nogal een bijzondere vraag. Jij gaat uit van de zetels van nu. Maar die verkiezingen moeten nog gaan komen. Paul Spijkers ziet PvdA/GRL de verkiezingen al winnen. Dat zou mooi zijn. Maar het moet allemaal nog gebeuren. Waar dan uiteindelijk de werkelijke resultaten nogal eens afwijken van de peilingen. Jij gaat ook uit van een meerderheidskabinet. Dat hoeft niet perse.

Jozias2

Jozias212 mrt. 2025 – 22:27

@vdbemt

Het gaat niet alleen om de huidige zetelaantallen. Het gaat ook om de eerdere verkiezingsuitslagen. Er is in Nederland geen kiezerspotentieel voor een linkse meerderheid. Je hebt als PvdA/ gl de vvd of een andere rechtse partij gewoon nodig of de vvd gaat over rechts.

stokkickhuysen

stokkickhuysen13 mrt. 2025 – 18:21

‘@Bert

Het is heel simpel. Wil je dat de vvd samenwerkt met pvv en bbb of met d66 en PvdA/gl? ‘

het is nog simpeler: de VVD wil samenwerken met de PvdA/GL. En Dijfhof’s VVD niet met de PVV / BBB

hgroen2

hgroen2

11 mrt. 2025 – 20:42

dan zal eerst Yesilgoz het veld moeten ruimen. zij vertegenwoordigt de extreem rechtse flank van de vvd. Niet voor niets liet zij een kabinet vallen op basis van leugens. en tot op de dag van vandaag volhardt ze in het verspreiden van onzinnige frames.

dus Klaas, de opstand zal eerst vanuit de vvd moeten komen.

1 Reactie
Gajes

Gajes11 mrt. 2025 – 22:00

Dat zei DaanOuwens ook, en ik ben het daar zeker mee eens.

Maar waarom is dat al lang niet gebeurd, er waren vele signalen vanuit de achterban en ook binnen de partij zelf.

Opportunisme lijkt me hier een flinke rol te spelen.

Misschien kunnen we het omdraaien. Bij de nitwits die er nu in de coalitie zitten is dominantie vanuit PvdA misschien makkelijker.

Het blijft een gok, maar veel andere opties zijn er niet.

Gajes

Gajes

11 mrt. 2025 – 20:35

PostcodeRacist stelt samenwerking voor met PvdA. Dat nu uitgerekend die lul een goed plan voorlegt.

Maar het is nodig om die pro-Russchische bullshit partijen te gaan omzeilen, dus dat lijkt mij een fijn plan. Dat zal alleen Yesilmötz een stuk sterker gaan maken, die bruine retoriek niet schuwt en duizenden op duizenden leugens ook niet.

What to do with Mötz ?

Wrede ideeën zijn welkom 💰

6 Reacties
IkBenPetra

IkBenPetra11 mrt. 2025 – 20:48

Gajes,

Wat schuift dat 😎

DaanOuwens

DaanOuwens11 mrt. 2025 – 20:51

@ Gajes

Tijdens dat postcode verhaal had hij PVV-corvee. Maar inderdaad ranzig. In het VVD land der blinden is hij eenoog koning. Hij zit nog niet zo diep in het extreem rechtse riool als Yeşilgöz en een aantal VVD ministers. Ik denk ook niet dat de PvdA/GL deze handreiking moet accepteren. Als hij nog iets wil met het liberale gedachtegoed van de VVD moet hij zelf de kar trekken. Hij kan niet van andere partijen verwachten dat ze samenwerken met de kneuzen die de VVD zelf naar voren heeft geschoven in dit kabinet en de tweede kamer.

Gajes

Gajes11 mrt. 2025 – 21:45

IkBenPetra

Je mag haar scalp houden 😅

Gajes

Gajes11 mrt. 2025 – 21:52

Daan

Die zelfreinigende werking bij de VVD, ondanks dat leden deze partij verlieten, ondanks de verdeeldheid binnen die partij, lijkt niet erg op gang te komen.

Ik ben het zeker met je eens dat een samenwerking met Hermans, Yesilmötz en de rest van die dwazen ook niet een echt alternatief lijkt. Politiek riskanter voor GL-PvdA ook.

Maar tot nu toe wel het beste alternatief,van alle rampen scenario’s..

IkBenPetra

IkBenPetra11 mrt. 2025 – 22:50

scalp..

Het overwegen waard! Daar zit nog best een stuk wol aan om iets leuks van te vilten of macrameeën!

I’ll think about it!

a.doorgeest

a.doorgeest11 mrt. 2025 – 23:45

@ Gajes – Oproepen tot het plegen van geweld is een strafbaar feit, daar moet je je gewoon niet aan bezondigen. Je laatste regel is over the top. Je antwoord aan ‘Ik ben Petra’ trouwens ook…

Anna R. Chist

Anna R. Chist

11 mrt. 2025 – 20:33

Roep ik al jaren. VVD en PvdA en GL en D66 moeten gewoon een partij worden omdat hun verschillen eigenlijk marginaal zijn. Eigenlijk kunnen het CDA en de CU er ook nog wel bij.

4 Reacties
DaanOuwens

DaanOuwens11 mrt. 2025 – 20:45

@ Anna R. Chist

Jij schrijft: Roep ik al jaren. VVD en PvdA en GL en D66 moeten gewoon een partij worden omdat hun verschillen eigenlijk marginaal zijn.

Logisch dat jij dat roept, jouw denkbeelden passen weer prima bij de PVV. Vanuit die positie zijn alle andere partijen voor jou een pot nat.

Kees Flipsen

Kees Flipsen11 mrt. 2025 – 22:09

Die verschillen met GL er bij zijn te groot. Bovendien een migratie welkom partij kan echt niet meer in deze tijd. Daarom ook nog steeds tegen samenwerking tussen GL en PVDA. De meeste mensen hebben terecht moeite met ruime migratie regels. Te problematisch. Ons land kan alleen de meest ernstige verzoeken om binnen te mogen komen honoreren. Wel heel jammer dat de V.S. en ook Europa steeds minder doen aan hulp of betere handelsvoorwaarden voor de pech landen.

Adrienne van Diepen

Adrienne van Diepen11 mrt. 2025 – 22:34

Dat iemand die niet in staat blijkt onderscheid te maken tussen aanvallen en verdedigen en die iedereen die meent dat we de Oekraïners niet mogen laten verrekken uitmaakt voor oorlogshitsers, dat zo iemand geen verschil tussen GroenLinks-PvdA en de VVD ziet, verbaast mij niet.

Astuiver

Astuiver12 mrt. 2025 – 1:23

Hoe groot zijn de verschillen tussen de PVV en de andere genoemde partijen? Nogal erg groot zo blijkt na de stemming over de aangenomen motie mbt een Europees defensieplan waar 3 coalitie partijen voor zijn, en de bondgenoot als de PVV in de oppositie zit genaamd SP. Vladimir Poetin zal trots kijken naar deze gezamenlijke voorstemmende bondgenoten in het parlement.

Gentleman

Gentleman

11 mrt. 2025 – 20:25

De jaren lange samenwerking met de VVD heeft de PvdA de kop gekost, ik hoop dat ze er niet nog een keer intrappen.

joophop

joophop

11 mrt. 2025 – 20:24

Globaal: Kabinet snel laten vallen. Nog geen verkiezingen… VVD,PVDA/GROENLINKS, D66, CDA eventueel nog een tweetal partijen snel doorstarten. Over half jaar verkiezing want nu weer stilstand kan gezien situatie in de wereld gewoon niet…een soort “semi oorlogskabinet”

3 Reacties
Juppé🎗

Juppé🎗11 mrt. 2025 – 20:57

ik zou het morgen willen, maar ook met Volt en de PvdD er bij kom je nog niet tot stabiele meerderheid. Zie motie Eerdmans of all people…

Adrienne van Diepen

Adrienne van Diepen11 mrt. 2025 – 22:40

@Juppé

Ja, Eerdmans, van Joost en Annabel 21, het duo dat het zo jammer vindt dat de mooie ovens van Hitler buiten gebruik zijn…Van die Joost Eerdmans dus….

DanielleDefoe

DanielleDefoe11 mrt. 2025 – 23:37

[Zie motie Eerdmans of all people…] Die maakt NL ook nog eens tot de risee van Europa.

ZoekEenVrijeNick

ZoekEenVrijeNick

11 mrt. 2025 – 20:22

Ja, ga samenwerken met GL. Gooi je rechtse programma in de prullenmand. wordt de rechtse gangmaker in een links kabinet. Je rechter en middenvleugel raak je kwijt. Het rompje kan over acht jaar met D’66 fuseren.

Bolkestein is recent overleden. Zijn rechtse VVD was oppermachtig. Pas nadat de VVD richting midden ging, kreeg Wilders een kans. Geef die dus nog meer ruimte op de rechterflank.

5 Reacties
hgroen2

hgroen211 mrt. 2025 – 20:44

euhh. toen de VVD onder yesilgoz naar rechts bewoog, brekende met beleid van Rutte, verloor de vvd en won de pvv opzichtig.

dus terugkeer naar het rechtse centrum, zou de vvd eerder goed dan kwaad doen. en ja, dan verliezen ze wel hun extreem rechtse flank, maar kunnen ze de centrum rechtse kiezers weer terughalen.

DaanOuwens

DaanOuwens11 mrt. 2025 – 22:06

@ ZoekEenVrijeNick

Jij schrijft: Gooi je rechtse programma in de prullenmand

Voor mensen zoals jij met extreem rechtse opvattingen wordt het inderdaad minder gezellig in de VVD.

ZoekEenVrijeNick

ZoekEenVrijeNick12 mrt. 2025 – 7:55

@groen: men had toen al alle rechts conservatieve kroonjuwelen verkocht en had alleen nog de premierbonus. Kijk maar naar de verkiezings spotjes van toen, het was de Rutte show. Toen die weg ging, bleek de tent leeg te zijn.

ZoekEenVrijeNick

ZoekEenVrijeNick12 mrt. 2025 – 12:36

@Daan: blij dat ik het persoonlijk waardig ben om besproken te worden hier.

DaanOuwens

DaanOuwens12 mrt. 2025 – 13:41

@ ZoekEenVrijeNick

Jij schrijft: @Daan: blij dat ik het persoonlijk waardig ben om besproken te worden hier.

Als je maar extreme standpunten inneemt, zonder veel argumenten, mensenrechten bagatelliseert dat is er op deze site altijd wel iemand die je weerwoord geeft. Met waardigheid heeft het dus niets te maken.

Wvelden

Wvelden

11 mrt. 2025 – 20:19

Dit wordt een lastig dilemma

Mirzas

Mirzas

11 mrt. 2025 – 20:15

Hij heeft gelijk. Mooi dat hij dit bespreekbaar maakt. Alleen zal de VVD, als de partij hierin mee wil, zich dan wel moeten splitsen, want een aanzienlijk deel staat al niet meer de democratie voor en dat maakt de VVD een besmette partij.

6 Reacties
Anna R. Chist

Anna R. Chist11 mrt. 2025 – 20:34

Het lijkt me inderdaad logisch dat het racistische deel van de VVD dan naar de PVV gaat.

DanielleDefoe

DanielleDefoe11 mrt. 2025 – 20:37

daar kon je wel eens gelijk in hebben.

DaanOuwens

DaanOuwens11 mrt. 2025 – 20:46

@ Anna R. Chist

Jij schrijft: Het lijkt me inderdaad logisch dat het racistische deel van de VVD dan naar de PVV gaat.

En daar treffen ze weer mensen met denkbeelden zoals jij.

Anna R. Chist

Anna R. Chist12 mrt. 2025 – 11:54

Nee Ouwens.

Daar treffen ze die niet, ik ben tegen racisme en alles wat rechts is.

Hiermee verschil ik van u. U bent een vertegenwoordiger van de rechtse tak van de PvdA liefhebbers.

Minstens5

Minstens512 mrt. 2025 – 14:59

@Anna

.

“ik ben tegen racisme en alles wat rechts is.”

.

In al je reacties sta je te popelen om oekraine het zelfbeschikkingsrecht te ontnemen en zoek je aansluiting bij rusland. Daarmee kun je dus nooit of te nimmer links zijn want ga je uit van een fundamentele ongelijkheid tussen meer- en minderwaardige mensen waarover jij wilt en zult beschikken,

.

Nog afgezien van al die andere standpunten die op exact dezelfde manier ook door extreem rechts wordt uitgedragen. te beginnen met een bewust opgezocht ontbreken van onderscheidingsvermogen.

DaanOuwens

DaanOuwens12 mrt. 2025 – 21:11

@ Anna R. Chist

Jij schrijft: Daar treffen ze die niet, ik ben tegen racisme en alles wat rechts is.

Wel nee, je staat regelmatig schouder aan schouder met PVV-ers.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor
Need Help?